Thursday, April 29, 2010

REVOLUSI SEORANG PEMANDU

3 post dalam sehari? wow...xdela mantap mane pun...orang len ade je yang post sampai 10 citer sehari...betol tak?? tak betol sudeyh...ade aku kesah?? ade...saje buat bodo...ko nak kate aku bodo gak? ko same je bodo...wawawa...berbalik kepada tajuk story aku kali ini...ape die?? haihhh...menyemak tol la serangga-serangga nih [nie tym tengah kena serang]...kumbang la...belalang la...serangga pelik-pelik pun banyak...hadoi...ape korang wat kat bilik aku [dan roomate aku jugak..tapi die da lena diulit mimpi ngeri...ahaha..]...ok..ok..sambung crite...haihh...ape daa serangga nih, jeles ke aku nak cite-cite kat blog? nak wat blog sendiri la...

"korang sume dah ade lesen memandu ke??" kalo soalan tu kne tanye, ramai yang tunduk kepala..kenape?? angkat je la..xdenye aku nak tembak..saje je tanye..kalo soalan ini plak?? "korang tau driving tak??" konfirm beb...aku jamin nye...sume yang kepala tunduk tu angkat...bukan setakat kepala...tangan, kaki, badan, sume nak angkat...ish2..beradab la seket barder...haaa..nak tau kenape? pasal sekarang nie ramai je yang tau bawak kete..tapi illegal kate omputih..

jadi, nie aku nak cite seket la kan, macam mane aku jadi sorang budak yang baik...aku memandu dengan lesen yang sah..ikut piawaian JPJ [orang malaysia je tau]..aku mule-mule tau bawak kete mase form 3..tym tu illegal la kan...mane de rakyat malaysia layak dapat lesen kalo bawah umo 17 taun...haha..aku memulaka proses pengHALALan membawa keta mase aku umo 18 taun..wow...cukup layak dah tu...dah habis spm kan..tak tau nak wat ape...so, ape lagi, BUAT LA LESEM MEMANDU [baru senang nak jalan-jalan...lagi-lagi kuar ngan awek]

bermula dengan lesen L...eyh?? L tu ape?? Lelaki ke?? sebab ade lesen P gak kot [lesen P citer lepas nie ok?] ...mane de brader...lesen L tu, lesen lulus ujian teori dan layak untuk belajar memandu keta la...ape da...kalo tak tau bek lu jalan kaki je..xyah nek kete..moto pun..dah dapat lesen nie baru instructor korang boleh suruh peggang stering..kalo tak..HARAM..haha..lepas seminggu, proses yang xde la susah mane, dapat jugak aku lesen L tuh..kene dengar orang bercerita 5 jam je...then balek umah baca buku sejarah versi macam mana nak bawak keta...beberapa hari lepas tu ambik exam spm paper sejarah tu jugak...tapi moden sket..gune komputer..main kelik-kelik je pun..maka pada tanggal 22 Februari 2008, dapat la aku lesen L nie...

...gambar skema..nie mase aku ambik gambar nak buat name tag pengganas [eh salah, pengawas] mase form 4...smart kan?? angguk je sane, walaupun xikhlas...

lepas dapat lesen L tu..bermula la pulak proses untuk mendapatkan lesen peringkat seterusnya iaitu lesen P...aaa...nie P maksud die ape plak?? perempuan? ish3..memamng otak kuning..pompuan3..tak de bende lain ke ha?? lesen P maksudnya lesen memandu percubaan...haaa..lesen nie, agak lame la nak dapat...paling kejap dalam 2 bulan..sebab kena full praktikal 8 jam bawak keta..boleh jek direct habiskan 8 jam tu sehari..tapi, xde nye der...instructor korang tak kan bagi nye...kalo boleh lagi lame, lagi lame dr 2 bulan die kasi...sekali 2 je korg turun bawak kete seminggu...haha..dah habis 8 jam sume, maka tiba lah saat JUDGEMENT DAY..woo..macam ganas je..memang pun, ingat senang nak lepas?? ramai der yang baris kat luar tu nak kene repeat..sebabnye, kene test bawak keta depan pegawai JPJ yang salunya garang dan tak berperikemanusiaan..orang fail bukan sebab tak pandai bawak, tapi nerves sebab takut ngn JPJ tu je..aku kene gak..tapi aku buat bodo je ngan JPJ sebelah aku..so, dengan kebodoan yang aku wat tu, aku pun pass la JUDGEMENT DAY tuh...one try je beb...xde nye repeat-repeat...ahaha...maka, lepas itu, pada tanggal 10 April 2008, dapat la aku lesen P nie...

...gambar skema jugak..nie mase aku ambik gambar lepas habis interview nak dapat biasiswa JPA p oversea...da dapat da..kalo aku sambung, aku kat negara matahari terbit da sekarang...tapi prinsip aku "hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri"...

pada tanggal 10 April 2010, [masa birthday someone...yang malam tu aku kuar bawak die sambut..;P] secara rasminya, tamat la sudah tempoh aku memandu di bawah kawalan ketat akta undang-undang pengangkutan jalan raya..kenapa?? sebab tamat sudah lesen P aku tu dan kini aku telah memiliki lesen MEMANDU yang sebenar..tak de dah L atau P atau pape huruf solo kat situ...hanya ada LESEN MEMANDU MALAYSIA je..ahaha..pejam celik pejam celik...da habis tempoh 2 taun kan..mule-mule dulu rasa lame gile nak habis 2 taun..tapi lepas da habis nie...baru sedar, memang xde rase..yang penting, da dapat lesen, bawak kete...jangan jadi segelintir orang, dapat lesen, kete lak tak penah bawak...sayang der wat lesen, kete tak bawak...buang duit je..haha..nak tengok lesen aku sekarang?? nie dia...

...gambar same ngan gambar kat lesen P...malas nak tukar..lagipun malas nak p wat gambar baru...gambar ukuran passport aku nih banyak ag lam dompet..sayang kalo tak gune..tol tak?? kakak JPJ kat kaunter mase aku renew lesen nie pun kate "wow...segak gamba adek..macam pegawai atasan jek...akak nak kenal boley?? [ayat tokok tambah]"...

konklusi : kalo nak bawak kete ke, moto ke, kapal laut ke, kapal terbang ke, roket ke..pastikan korang ada lesen yang HALAL di sisi undang-undang...ok??

0 nak tambah??:

Post a Comment